Így ne ölj meg senkit dühödben! ;)

A negatív érzelmeket sokszor valami bennünk tomboló ördögi erőnek gondoljuk, amit el kell nyomni, rejtegetni és szégyellni kell mások előtt.

Ez a fajta gondolkodás a szocializációnk eredménye, hiszen ezekért az érzelmeinkért gyerekkorunkban büntetést kaptunk. Legalábbis elsőre ez ugrik be. Pedig nem az érzelmeinkért, hanem a tetteinkért kaptuk a büntetést. Valójában sosem az volt a baj, amikor dühösek lettünk, hanem ha emiatt el akartuk tenni láb alól a kistesónkat. Szóval felnőttként sem a düh elfojtása a cél, hanem a kezelése.

Indulatkezelési stratégiák

Elfojtás

Az elfojtás sajnos nem egyenlő a kioltással. Azzal, hogy elfojtod, még nem semlegesíted az indulataidat, sőt, csak gyűjtögetni fogod magadban, amíg utat nem törnek maguknak. És mivel az utolsó csepp borítja ki a bilit, sajnos könnyen lehet, hogy olyannak fogod a nyakába zúdítani, aki egyáltalán nem szolgált rá. Szóval ez nem jó stratégia.

Forrás: iStockphoto/Mikkel William Nielsen

Kontrollálatlan acting out (kiélés)

Az sem lesz célravezető, ha mindig kontrollálatlanul átengeded magad az indulataid folyamának, és hagyod, hogy helyetted cselekedjenek. Mert könnyen lehet, hogy hamarosan haragosok között találod magad, és a lakásban az ép bútordarabok száma is gyorsan fog fogyni... Ezért ezt sem ajánlja egyetlen szakember sem.

Önkontroll

Az már sokkal jobb irány! Az, hogy ideiglenesen, tudatos döntésedből megállítod az indulataid szabad áramlását, az nem egyenlő az elfojtással. Az önkontroll mindenképpen szükséges - de azért fontos, hogy legyen időd az indulataid levezetésének megfelelő módját megválasztani. Ha egyáltalán nem keresel levezetési módot, akkor lesz belőle elfojtás.

Kilépés a helyzetből

Ha úgy érzed, hogy nem tudsz megfelelően reagálni, és csak rontanál a helyzeten, akkor ideiglenesen ki is léphetsz belőle. Önmagában is megoldás lehet, ha túl tudsz lépni rajta, de ezzel többnyire csak időt nyersz, amíg lecsillapodnak az érzelmek, és megtalálod a helyes megoldást.

Forrás: iStockphoto/fizkes

És bizony itt van a kutya elásva! Könnyű azt mondani, hogy csillapodjunk le...

De nem lehetetlen - például így:

Kiírhatod magadból cenzúrázatlanul - csak magadnak!

Figyelem! Ezt a verziót tilos kitenni, mutogatni, főleg a célszemélyhez ilyen formában eljuttatni! Ez maradjon a te kis titkod, a naplód mélyén: a saját érdekedben, nehogy az írásod egy rendőrségi jegyzőkönyvben köszönjön vissza...

Levezetheted mozgással, sporttal a feszültséget

A bokszzsák nem csak a bokszolók számára hasznos találmány. Használd bátran, vagy csak menj el futni! Ha azonnali gyorssegélyre van szükséged: az is segít, ha kimész egy külön helyiségbe, megfeszíted minden izmodat, amennyire csak tudod, majd elengeded - ezt ismételd meg annyiszor, amennyiszer csak szükséges!

Forrás: iStockphoto/ZFalb

Megváltoztathatod a testhelyzetedet

Húzd ki magadat "a saját hajadnál fogva" a beszűkült állapotból azzal, hogy megszünteted a feszült pillanatban automatikusan felvett testhelyzetet.

Eemeld fel a fejed, húzd ki magad, nézz körbe, tágítsd ki a látóteredet, irányítsd a figyelmedet a körülötted lévő tárgyakra, mintha mindet leltárba akarnád venni. Ezzel kizökkented magad az érzelmi beszűkültségből is.

Az érzelmek átalakítása (gyakorlat)
Az alábbi gyakorlat megfoghatóvá, megmunkálhatóvá teszi az érzelmeket, és így lehetőséget biztosít, hogy átalakítsd őket. Ráadásul a gyakorlat nemcsak bármilyen rossz érzés, de a feszültség és fizikai fájdalom (pl. fejfájás) megszüntetésére is kiválóan alkalmas!


Csukd be a szemed! Találd meg a helyét a testedben annak az érzelemnek (feszültségnek, fájdalomnak), ami benned van! Képzeld el, hogy kiemeled magadból ezt a benned dúló érzelmet, és jelenítsd meg lelki szemeid előtt: milyen alakot, formát ölt? Mekkora a mérete és a kiterjedése? Milyen az állaga? Van-e színe, esetleg szaga? Amikor megjelent, vizsgáld meg magadban, hogy hogyan viszonyulsz hozzá, milyen érzéseket vált ki belőled a jelenléte! Majd formáld át úgy, hogy barátságos, kellemes benyomást keltsen! A tudatod segítségével bármelyik tulajdonságát megváltoztathatod - de addig formáld, amíg el nem éred a kívánt kellemes hatást! Ha készen van, csak engedd el, és térj vissza a gyakorlatból!

SHE

Természetesen ez időigényes folyamat, de ne legyél türelmetlen, hiszen hosszú évek óta automatikusan reagálsz az indulataidra. Először lehet, hogy csak utólag jut majd eszedbe, mit kellett volna tenned. De ha kitartó vagy, akkor egyre hamarabb tudod tetten érni az érzelmeidet, és idővel az válik majd automatikussá, hogy tudatosan, helyesen reagálod le még az indulattal teli helyzeteidet is!

Benes Andrea, pszichológus

Nyitókép: iStockphoto

    Ezt olvastad már?