történelem motívumok teremtés Ádám festmények Éva Biblia
Gyermekkorom óta, már a bibliaórákon is mindig elgondolkodtam rajta, vajon milyen teszetosza férfi lehetett Ádám, akit csak úgy a női csáberővel rá lehetett szedni bármire. No, de a történelmet is férfiak írták, és a történetet is jórészt férfiak festették meg.

Ádám és Éva története mind a mai napig a nyugati kultúra legjellemzőbb képi motívuma. Éva lett az örök nő, a bűn szimbóluma.

Éva, a mindenkori csábító, aki miután elfogyasztotta az almát, tudást követel magának, és Ádámot is rászedi. Így mindketten kivívják Isten haragját, kiűzetnek a Paradicsomból, és ettől kezdve halandókká válnak.

A 15. századig ez a jelenet csupán egy apró részletnek számított a teremtéstörténet ábrázolása során. Csak később emelték ki a szövegkörnyezetből önálló képpé.

Forrás: Origo

Elszabadult erotika

Aztán a sokszorosított grafikának és a táblaképeknek köszönhetően nem csak a templomok kiváltsága lett Éva ábrázolása. Így az egyházi képekhez képest teljesen új funkció került előtérbe: az esztétikai élvezet.

Ennek köszönhetően az első emberpáron jól láthatóvá válnak a nemi karakterek, és természetessé vált a férfi és nő közötti kapcsolat megjelenítése.

Ez a szigorú erkölcsi normák hatalmas áttörése volt! A paradicsomi jelenet világi festményeken való ábrázolása végre lehetőséget adott a művészeknek, hogy aktokat festhessenek! Elvégre egy bibliai jelenet megfestése nem lehet bűnös dolog! Ki is használták ezt a kiskaput rendesen! ;)

A késő középkorban az érzéki megjelenítés egyre inkább a bujaság bűnének megtestesítésére szolgált. Éva negatív figurává, nőiessége démonikussá alakult át.

Ezzel hangsúlyozták, hogy ő az egyetlen és kizárólagos felelőse az ősbűn elkövetésének.

Forrás: Origo
Forrás: Origo

Jan van Eyck 1432-ben festette meg Ádámot és Évát a genti oltáron. A mű érdekessége, hogy amikor II. József császár az oltár pucér alakjain felháborodott, a genti polgárok 1781-ben raktárba helyezték a két táblát, és helyette felöltöztetett alakokkal másolatot készíttettek. :)

Jan Gossaert még tovább ment el, grafikája és néhány festménye már-már pornográf hatást kelt.

Forrás: Origo

Az itt látható képen Ádám Éva melle felé nyúl. Az asszony pedig egyik kezével az almát tépi le, a másikkal teljesen leplezetlenül a férfi nemi szerve felé közelít. Láthatóan igen nehezen uralkodnak a gerjedelmükön.

Dürernek, az északi reneszánsz nagy festőjének táblaképén már nem ennyire egyértelmű szituációban találhatjuk Ádámot és Évát, mint az előzőn. Azonban a két főszereplő meztelensége itt is igencsak erotikus karaktert kapott, ami jól érzékelhető Ádám félig nyitott ajkáról, kipirult arcáról ugyanúgy, mint vágyakozó pillantásáról.

Forrás: Origo

Eljött a nők kora!

1859-ben Charles Darwin evolúciós elmélettel állt elő, miszerint az embert nem Isten teremtette, hanem a természetből fejlődött ki. Ily módon a 19. században az egyház elveszítette értelmezési egyeduralmát az emberi eredettörténet felett.

De nem csak a vallási rend ingott meg, hanem a férfiszerep is meggyengült. Az emancipációs mozgalmak hatására a nemek viszonya jelentős változásokon ment keresztül.

Ádám és Éva bibliai története újabb funkciót kapott: a művészek, a nemek közti viszonyok bemutatására használták fel.

A nők "kiszámíthatatlan" hatalmától és befolyásától való félelem miatt az egyre inkább gátlástalan Femme fatale szerepét kapta Éva, aki a férfiakat - vagy akár az egész emberiséget - romokba dönti.

Franz von Stuck 1920-ban Évát a démoni csábító kétértelmű szerepébe rendezte. A teste köré csavarodó kígyóval közösen kínálják fel Ádámnak az almát. De ő nem a gyümölcs után nyúl, hanem Éva közszemlére tett, meztelen testére mutat - így az erotikus hatás még jobban előtérbe kerül.
A kígyó pedig, mint fallikus jelkép és a szexuális libidó jelképe, a szexuális beteljesedést szimbolizálja.

A bűntársak

A művész a párt Ádámnak és Évának nevezi ugyan, de semmi bibliára jellemző sajátosság nem jelenik meg az ábrázoláson.

A kép nagy részét a nő foglalja el, mégis párként látjuk őket, mivel Éva teljes mértékben beleolvad a férfi testformájába. Ez bizalmat, védelmet és szerelmet közvetít.

Forrás: Origo

Forrás: Origo

Ezen a képen Suzanne Valadon saját magát ábrázolja Évaként, és bizony nagyon öntudatosan bánik a meztelenségével. Ádámként a nála 20 évvel fiatalabb szeretője állt modellt, ő segíti Éva mozdulatát, amint az almáért nyúl. Ezzel a mozdulattal megoszlik a felelősség: a bűnért közösen felelnek.

Érdekes adalék: ahhoz, hogy a művet 1920-ban a Függetlenek Szalonjában bemutathassa, a festőnőnek Ádám nemi szervét egy ággal kellett eltakarnia. Mivel a férfi meztelenségét illetlennek, megbotránkoztatónak találták, a nőit azonban nem!

Ludwig von Hofmann lírai képével fejezném be a tárlatvezetést, ahol nem látható a "nemek harca". Ez a armónia, a szeretet, a bűn közös felvállalása, az együtt cselekvés és gondolkodás megható pillanata.

Forrás: Origo

Nyitókép: Origo

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.