festészet balkon szerelem Manet titkos
Édouard Manet "A Balkon" c. festményén egy hétköznapi, talán kissé unalmas jelenetet láthat az avatatlan szemlélődő. Pedig rengeteg részlet árulkodik a kor és a szereplők kisebb-nagyobb titkairól...

Ez a kép már csak azért is jelentős, mert ez volt az első, melyet Manet végre kiállíthatott a híres-neves Szalonban. Mondjuk, eladni már nem tudta, de talán jobb is így, hiszen annyira szerette ezt az alkotását, hogy egészen haláláig a műtermében tartotta.

Forrás: Wikipedia

Na de miért lehetett ez a kép ilyen kedves a festő számára?

Először Berthe Morisot festőnő tekintete és eleganciája tűnhet fel nekünk. Berthe 27 éves volt, amikor Manet megfestette. Nem sokkal korábban ismerkedtek meg a Louvre-ban, ahol a fiatal nő valamelyik régi mester művét másolta. A 19. században ez mindennapos dolog volt, főleg a nők éltek ezzel a lehetőséggel - mivel ők nem járhattak a művészeti akadémiára.

Abban az időben az ifjú hölgyek a lakásukat is csak kísérővel hagyhatták el, így az teljesen elképzelhetetlen lett volna, hogy élő akt modellt festhessenek meg. Sőt, tabu témákat sem festhettek! Kizárólag a természet, játszadozó gyerekek és a portréfestés volt megengedett számukra.

Na de hol vannak a női festőművészek?!http://www.she.hu/kultur-mi/20170113-noi-festok-muveszettortenet-nyilvanossag-catherina-van-hemessen.html

Amikor bemutatták őket egymásnak, a festőnőnek már komoly sikerei voltak a Szalonban - ellentétben Manet-val, akinek folyamatosan botrányt kavartak a képei. Bár ez mai szemmel nehezen érthető, hiszen már ártatlan semmiségnek tűnhet az, ami akkoriban polgárpukkasztó skandalumnak minősült. De akármennyire is szerette feszegetni a határokat Manet, nagyon is vágyott a hivatalos elismerésre. Talán ez motiválhatta, hogy végre egy olyan visszafogott képet fessen, mint a Balkon...

De mitől is számított ez a kép visszafogottabbnak, mint a többi képe?

Tudni kell, hogy nem ez volt az első Berthe-et ábrázoló kép. Tizenegyszer festette meg őt a festő, de ez volt az első, ahol többen szerepelnek. A többi Berthe-et ábrázoló képen szinte mindig egyedül látható a lány, ami abban az időben meglehetősen kompromittáló viselkedésnek számított.

Forrás: Wikipedia

Mindketten gazdag polgári családból származtak, és köreikben egy fiatal hölgynek nem volt ildomos egy festő műtermében egyedül tartózkodnia. Így Manet azzal, hogy "társaságot festett" a lány köré, elhárította az erkölcsi akadályát annak, hogy végre a Szalonba kerülhessen a képe.

Az azonban, hogy igazán Berthe Morisot állt a művész érdeklődésének középpontjában, jól látható. A festménynek ő a csodált főszereplője, egészen előre ülteti az erkélykorláthoz, amivel kiemeli a társaságból, és ezzel egyértelműen ráirányítja a figyelmet.

Manet és Berthe egymáshoz fűződő érzelmeiről csak erős sejtéseink vannak. Ám annyi biztos, hogy hét évvel azután, hogy megismerték egymást Manet-val, Berthe feleségül ment a festő testvéréhez, Eugéne-hez. Könnyen megeshet, hogy ebben a házasságban szerepet játszott az is, hogy a rokonsági kapcsolattal közelebb kerülhettek egymáshoz Édouard-ral...

Sőt, a Balkon árulkodik arról is, hogy mi volt az, ami Berthe és Manet érzelmeinek az útjába állhatott.
A két nő mögött az elismert tájképfestő, Antoine Guillemet alakja magaslik ki. Azonban, ha figyelmesen megnézzük, áll még ott valaki a háttérben. A sötétben Manet házasságon kívüli fiát láthatjuk, tálcával a kezében. A fiú édesanyja a Manet házban zongoraleckéket adó fiatal, holland nő volt. A festő, fia születésekor 20 éves volt. Anyának és gyermekének bérelt egy kis lakást, ahol rendszeresen látogatta őket.

Forrás: Wikipedia

Feleségül csak az apja halála után vehette az asszonyt, mert különben a morózus apa megszüntette volna a busás apanázst. Hiszen köreikben egy zongora tanárnővel kötött házasság méltóságon alulinak számított. Ám Manet később sem vette a nevére a fiút - úgy élt velük, mint az asszony kisöccse. Hiszen a festő presztízsébe ez nem fért volna bele: ő sosem tartott a bohémekkel, mindig alávetette magát az úgynevezett jobb társaság törvényeinek.

Ám az egyik legfontosabb "szereplőről" se feledkezzünk meg! Magáról az erkélyről, melyet a festő még a színeivel is kiemelt! Párizsban természetesen addig is voltak erkélykorlátok a házakon, azonban Manet korában szinte státuszszimbólumként nyúltak végig minden új épületen.

Haussmann báró - aki húsz éven keresztül várospolitikusként működött a francia fővárosban - teljesen modern metropolisszá változtatta azt. A régi, középkori városrészeket lebontatta, széles sugárutakat és reprezentatív tereket építtetett helyettük.

Egyrészt a higiéniás viszonyok javításának érdekében, de a jómódú polgárság igénye is befolyásolta döntésében: a burzsoázia nagy, modern, belvárosi lakásokban kívánt élni. És végül, de nem utolsósorban az is szempont volt, hogy az új városrendezés révén jobban tudják kezelni a lehetséges felkeléseket - ami, mint tudjuk, a franciáknál könnyen előfordulhatott.

Tehát ezekhez az új lakóházakhoz hozzátartozott az erkély, és annak díszes korlátja, ami a modernség és jómód jelképe volt, így a képen szereplőkről is megtudhatjuk, hogy a burzsoázia elismert és kivételezett tagjai.

SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!Forrás: Origo

Nyitókép: Wikipedia

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.