Marie-Thérése Walter, Picasso gyermekded múzsája

A nő egy piros karosszékben ül, fejét oldalra hajtja, ujjai összefonódnak, gömbölyded karjait lágyan nyugtatja a karfán. Aranyló haja leomlik, szeme csukva. A nő varázslatos álomba merül.

Ahogy közelebbről megnézzük, látszik, hogy az arc egyik fele falloszt ábrázol. Nem, ez nem egy fantázia, hanem Picasso egyik leghíresebb festménye, Az Álom, amely most a londoni Tate Modern Múzeumban látható egy nagyszabású kiállítás keretein belül.

Hogy ki ül a piros karosszékben?

Marie-Thérese Walter, a festőzseni szeretője, egyik legfőbb múzsája. "Érdekes arcod van, szeretnék készíteni rólad egy portrét" - ezek voltak az első szavai az akkor 45 éves Picassónak a 17 éves lányhoz. Marie-Thérese Walter nem tudta, ki a festő, ám anyja annál inkább tisztában volt vele, ki akadt lánya horgára. Tudta, hogy Pablo Picasso világhírű művész, aki sofőrös autóval jár, otthon orosz balerina felesége várja, és épp Normandiában készül házat venni. Talán ezért is hunyt szemet a tiltott kapcsolat felett.

Forrás: AFPforum/ NurPhoto/Alberto Pezzali

A fiatal lány sportos volt, zömök testalkatú, napbarnított, aranyló hajú, és imádta a tengert. Pont, mint Picasso, aki élvezettel kezdett szerelmi viszonyt a gyermeki lánnyal, aki mindannak ellentéte volt, amit hitvese, Olga Khokhlova képviselt.

Ma szinte hihetetlennek tűnik, hogy a feleség nem vette észre, mi folyik férje és modellje között... Ám a szerelmeseknek hosszú évekig sikerült titokban tartani viszonyukat, ez idő alatt pedig csodálatos alkotások születtek Marie-Thérese-nek köszönhetően.

Gömbölyded aktok, kéjsóvár vonalak, erotikától fűtött formák és színek, réveteg szemek, lopott ágyjelenetek. A világéletében termékeny festő kapcsolatuk alatt csak úgy ontotta magából az intenzív jeleneteket életükből. Minden képet szétfeszít a vágy, az ecset úgy mozog a lány teste körül, mint egy nyelv vagy egy kéz.

Az ősz drámai fordulatot hozott: Marie-Thérese súlyos beteg lett, miután fertőzött vízben úszott. A mentés című megrázó képen egy férfi próbálja kétségbeesetten kimenteni a fuldokló nőt. Picasso így próbálta meg feldolgozni a tragikus eseményeket.

Forrás: AFPform/ NurPhoto/Alberto Pezzali

A Marie-Thérese-ről készült alkotások 1932-ben debütáltak az első retrospektív kiállításon. A lány és Picasso viszonya ekkor már öt éve tartott. Olga végre megértette a helyzetet, de az előkelő párizsi szalonok véleménye fontosabb volt, így csupán három év múlva hagyta el a művészt - amikor szeretője teherbe esett.

A közös gyermek, Maya születése után mindössze néhány hónapig tartott a vadházasság. Az aranyhajú múzsa csillogása megkopott. Olgával való viharos házassága alatt Picasso számára a menedék volt az engedelmes, puha, gyermeki Marie-Thérese, aki minden értelemben behódolt a festőnek. Amint azonban egyedül maradtak, az édes lány kevésnek bizonyult a bohém zseni számára. Az intellektuális kíváncsiság hiánya riasztó volt Picassónak, aki pár hónap múlva találkozott az izgalmas, avantgárd fotóssal, Dora Maar-ral.

"Kétféle nő létezik: az istennő és a lábtörlő" - mondta egyszer Picasso, akinek pusztító tehetsége volt ahhoz is, hogy élete nőiből kihozza mindkettőt.

Nagy Viktória

Forrás: Shuttertsock
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: AFPforum

    Ezt olvastad már?