Bruegel 460 éves képének titkos üzenetei

Bruegel képeinek a legapróbb részletét is a flamand népi életből merítette, ezért jól láthatóak a kor szokásai, jellegzetességei. A művész úgy alakította a perspektívát, hogy a néző felülről, jól áttekinthetően szemlélhesse a sokfigurás apró jeleneteket.

Ezen a festményen a farsang és a böjt harca jelenik meg. Egy flamand város piacterét láthatjuk, a bal oldalon két kocsmát vadul ünneplő emberekkel, a jobb oldalon - egyértelmű ellenpólusként - egy katedrálist hamvazószerdai körmenettel. Szánkótalpakra szerelt hordón kék kabátban a Farsang lovagol, vele szemben, egy kordéra szerelt templomi széken harcra készen ül a girhes Böjt. 

Forrás: Wikipedia

A pocakosnak fegyverként egy nyárs van a kezében, amire malacfej, kolbászok és csirke van felfűzve. A nyeszlett Böjt a szorgalmat jelképezve egy méhkast tart a fején, harcra kész péklapátján pedig két ványadt hering fekszik egymás mellett.

Forrás: Wikipedia

A két címszereplő uralja a kép előterét, és két részre osztja azt. A potrohos mögött minden kosztümös alakoktól nyüzsög, ők a Karnevál követői, akik a kocsmák környékén esznek, isznak, zenélnek és szórakoznak.

Forrás: Wikipedia

A Böjt követői ellenben a jámborság keresztényi erényeit gyakorolják, munkálkodnak, takarítanak, adakoznak és imádkoznak. Tehát itt Karnevál, ott Böjt, itt kocsmák, ott templom, és az emberek még véletlenül sem tévednek az "ellenséges" oldalra.

Forrás: Wikipedia

Micsoda világ, micsoda ellentmondások! Érdekes, hogy Bruegel képe csak úgy hemzseg a kék ruháktól, természetesen a Karnevál is kék zekét visel nagy pocakján, és számos cimborája is ebben a színben pompázik. No, de a kék szín ekkoriban a hazugság, az esztelenség, igazságtalanság szimbóluma is volt.

Feltűnő, hogy Böjt követőin is bőven találhatunk kék színt, még az apácák szoknyáján, a pénzt adó alakon, de az alamizsnát koldulón is. Ebben megmutatkozik, hogy a hívők zsebéből hogy próbálják mindenféle eszközzel kihúzni a pénzüket. Mindenhol túlzást, hamisságot, balgaságot mutat. Ezzel leleplezi a mesterkélt jámborságot, túlzott vallásos buzgóságot, vagy a züllöttséget, lustaságot és felelőtlenséget.

Forrás: Wikipedia

Van egy érdekes pár a képen, akik fontos mondanivalót hordoznak, méghozzá középen, a világos terepen kiemelve, majdnem a festmény metszéspontjában. Polgári öltözékben, feltűnő fejfedőkkel, a férfi kezében karddal, a derekán egy tőrrel. A pár sem a templom, sem a kocsma felé nem tart, még az őket keresztező beöltözött alak sem téríti el őket.

Forrás: Wikipedia

Céltudatosan haladnak előre, egy meghatározatlan cél felé. Ezzel a párral Bruegel két racionálisan gondolkodó alakot állított a jelenetbe, akik nem hagyják magukat befolyásolni, hanem eltökélten haladnak a maguk választotta úton.

Ha a művész bármely oldalra irányította volna őket, az azt jelentette volna, hogy vagy a katolikusok, és azzal az idegen elnyomás mellett, vagy a felelőtlenség, kapzsi mohóság és lustaság mellett foglal állást. Bruegel képével 460 évvel a festménye születése után, még a 21. században is képes tükröt tartani elénk.

Forrás: Mudra László
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Wikipedia

    Ezt olvastad már?