Raymonde de Laroche, az első nő, aki meghódította az eget!

A nemzetközi nőnap a gyengébbik nem elismerése mellett emléket állít minden nőnek, akik kivívták a függetlenséghez és az egyenlő jogokhoz vezető utat. Egy különleges asszony, Raymonde de Laroche, ugyan még a nőnap bevezetése előtt, de szintén március 8-án vitt véghez valami nagyot.

Valamit, ami azelőtt csak a férfiak kiváltsága volt. Ő volt az első nő a történelemben, aki hivatalos pilótajogosítványt szerzett.Raymonde nem született gazdagnak, édesapja vízszerelőként és duguláselhárítóként tartotta el a családját.

A lány útja egyszerű munkáscsaládból vezetett a színészmesterség felé, de az autóversenyek és a motorok még inkább érdekelték. 1908-ban a Wright fivérek bemutatták az első repülőgépet, ami lenyűgözte, és azonnal beleszeretett a repülésbe. Látva lelkesedését, Charles Voisin tervezőmérnök megígérte neki, hogy megtanítja repülőgépet vezetni.

Akkoriban a repülők korántsem voltak olyan korszerűek és biztonságosak, mint ma: szó szerint életveszélyes volt a levegőbe emelkedni velük. Nem véletlenül tartották a repülés úttörőit egyszerre hősöknek és őrülteknek. A gyenge vázra feszített szárny nem volt túl strapabíró.

Napjainkban - a jogosítvány megszerzéséhez hasonlóan - a növendék minden mozdulatát egy oktató felügyeli a levegőben. A századelőn azonban a növendék mellett az oktatónak már nem jutott hely az egyszemélyes kis gépben. Így hát Raymonde egyedül gurulgatott a Párizstól 140 kilométerre fekvő mezőn, majd felszállt, és közel 300 métert repült önállóan a levegőben.

Forrás: Wikipedia

A rákövetkező napon kétszer megkerülte a repülőteret, és egy évvel később, 1910 március 8-án ő lett a 36-os számú pilótaengedély birtokosa, elsőként a gyengébbik nem tagjai közül. Szinte azonnal híres lett, és repülőbemutatókon vett részt, Egyiptomtól Budapestig.

Több repülőgép- és egy autóbaleset sem tartotta vissza a szenvedélyétől. Tíz héttel az első repülése után sikertelenül landolt, majd egy repülőnap után ötven méteres magasságból zuhant le. Eszméletlenül találtak rá, és közel két évbe telt, mire felgyógyult. Amikor a karambolja történt, Charles Voisinnel autóztak együtt. A férfi sajnos nem élte túl a balesetet, Raymonde pedig ismét több hónapra kórházba került.

Az első világháború kitörése hosszú évekre szüneteltette a pilóta karrierjét, hiszen ekkor a nők repülési tilalmat kaptak. A háború évei során tiszti sofőrként tevékenykedett - gyakran a frontvonalban -, ezalatt pedig a repüléstechnika is fejlődésnek indult. A tízes évek végére már sokkal korszerűbb gépekkel folytathatta a repülést, benevezett az immáron nőknek tartott égi versenyekre, magassági és távolsági rekorderré is vált.

Forrás: AFPforum/ Roger-Viollet/© Maurice-Louis Branger / Roger-Viollet/Maurice-Louis Branger

Az akkori szerkezetek biztonságos voltáról sokat elárul, hogy már az is csodaszámba ment, ha a pilóta az első repülése után tíz évvel még mindig életben volt. Szerencsétlenségére Raymonde végül maga is egy repülőgép-balesetben vesztette életét. Nem mint pilóta, hanem mint utas tartózkodott a gépen: egy kísérleti repülőgép vezetőjével együtt csapódtak a földbe. Raymonde nem élte túl a negyedik súlyos balesetét - azonnal szörnyethalt.

Nem véletlenül tartják a női pilóták hetét minden évben úgy, hogy március 8. is beleessen. Bár a többség szerint a repülés inkább férfias elfoglaltság, a korai évek a példa rá, hogy már akkoriban is rengeteg nőt érdekelt a technika. (A nagymamám például fiatalkorában motorversenyző volt.) A mai napig kicsit furcsán néznek azokra a hölgyekre, akiket vonz a motorbúgás és a benzingőz, mégis szerencsére egyre természetesebbé válik, hogy a lányok helyet foglalnak akár egy utasszállító, akár egy vadászgép pilótaülésében.

Hiszen a lehetőség - és a levegő - mindenkié, nemtől függetlenül.

Forrás: Mudra László

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?