krém lanolin vízálló gyapjúzsír kozmetikus szempillafesték önbarnító helena rubinstein szempillaspirál szépségszalon
Mi nők, nem lehetünk elég hálásak ennek a drága asszonynak. Hiszen neki köszönhetjük a vízálló szempillafestéket, az önbarnító krémet, a szépségszalonokat és a tubusos szempillaspirált. És nem utolsó sorban, olyan inspiráló példával járt előttünk, modern nők előtt, ami minden elismerést megérdemel! Éljen Helena Rubinstein! 

Ha nagy tekintélyű, sikeres, nemzetközileg elismert nőkre gondolok, nekem legelőször Helena Rubinstein ugrik be. Persze relatív, hogy kinek mi az érték és kit mi nyűgöz le. Azonban Helena számomra kétségtelenül csodálatra méltó - ez persze, legalább részben, tekinthető szakmai ártalomnak is... Döntsétek el Ti!

Forrás: Getty Images/Hulton Archive

Menekülés a világ végére

Helena az 1800-as évek végén született Krakkóban. Már önmagában az is lenyűgöző, hogy a feminizmus hajnalán határozta el, orvosnak fog tanulni. Ám az egyetemen hamar rájött, hogy a kórház mégsem neki való, így megbeszélte szüleivel, hogy szeretné abbahagyni tanulmányait. Ebben édesapja semmi kivetnivalót nem talált, feltéve ha egy gondosan megválasztott, jó családból származó úriemberhez megy férjhez helyette. Helenának nem fűlött a foga a család által választott 35 éves özvegyhez, így úgy döntött elhagyja az országot és új lehetőségek után néz.

A gyapjúzsír luxusa

Az ausztrál Queenslandbe költözött egy távoli nagynénjéhez, ami már csak azért is bátor dolog volt, mert alig beszélt angolul és a pénz sem vetette fel. Elutazása előtt, édesanyja egy kis szeretetcsomag gyanánt, 12 üveg házilag kevert krémet csomagolt neki, melyeket pénzszűkében Helena egyesével eladott. Míg különféle apróbb munkákból igyekezett megélni,

a különleges krémekre egyre többen figyeltek fel.

Így ő egyre többet rendelt otthonról.

Ám Európából Ausztráliába csomagot küldeni még ma sem olcsó mulatság, hát még akkoriban! Így Helena arra a döntésre jutott, hogy egyszerűbb, ha kitanulja a krémgyártás csínját-bínját.

Édesanyjától kért segítséget az összetevők és a technika kapcsán, aki készségesen elárulta neki a titkos recepteket.

A krém alapját amúgy gyapjúzsír szolgáltatja, ami masszívan büdös. Ezt a kellemetlen illatot levendulával, mandulaolajjal és egyéb fűszerekkel enyhítette a kreatív anyuka.

Forrás: Getty Images/Orlando

Helena orvosi tanulmányai alatt némi kémiai tudásra is szert tett, így lassan, de biztosan elkezdte nagyobb mennyiségben kikeverni az egyre népszerűbb krémet. Eleinte nem mert értük magas árat kérni, de hamar rájött egy érdekes összefüggésre!

A nők számára sokkal vonzóbb egy drága kence, mint egy nevetségesen olcsó - amelyről egyből azt feltételezik, hogy rossz a minősége is.

Így esett, hogy a 10 pennyből előállítható krémet, 6 schillingért árulta a fiatal lány - és vitték, mint a cukrot. Hihetetlenül nagy volt a profit!

Marketing királynő

A krém nem csupán az elégedett vélemények miatt, hanem a lehengerlő marketingnek köszönhetően is nagyon kedvelt lett:

Újabb és újabb krémcsaládokat dolgozott ki, amelyek újabb sikereket hoztak Helenának. A következő állomás Sydney volt, ahol megnyitotta második boltját. Egy éven belül - és százezer fonttal későb - megnyílt a londoni "Helena Rubinstein's Salon de Beauté Valaze", amelyet már szinte megállíthatatlanul követett a párizsi. Az első világháború kitörése után férjével és két kicsi fiukkal Amerikába költöztek, ahol sorra hódította meg az államokat.

Forrás: 2015 Getty Images/Terry Disney

A szépségszalonok anyukája

Helena már megint rátapintott valamire a női lélekkel kacsolatban: boltjai nem pusztán üzletek voltak, hanem szépségápolási komplexumok, azaz szépségszalonok!

Rubinstein elsőként ismerte fel, hogy tudománnyal - illetve tudományossággal - el lehet érni, hogy bármit komolyan vegyenek, illetve luxusnak tekintsenek!

Hölgyeim, ezek szerint mindenről elhisszük, hogy arany, ami fénylik....

Sőt mozgalmat indított! Nemzetközileg is kimagaslóan egyedi programja az "Egy nap szépség" volt. A beérkező vendég bőrét "elemezték" majd "megfelelő ápolási rutint" írtak elő - na persze szigorúan tudományos alapon...

A szalonban a legkülönfélébb állomásokra küldhették a pácienst: szoláriumon keresztül, agyag- és habfürdőig, valamint mindenféle arcpakolások és masszázsok várták a hölgyeket.

Sikeréhez az is hozzájárult, hogy háború után a nők egyre nagyobb szerepet kaptak a gazdasági életben és egyre többen vállaltak munkát. Így szívesen kényeztették magukat egy-egy kimerítő nap után a szalonokban - no meg az ápolt, rendezett hölgyeket szívesebben alkalmazták a munkáltatók. Hát nem tiszta haszon ez mindenkinek?

Forrás: Getty Images/Hulton Archive

Helena 1928-ban eladta cégét a Lehmann testvéreknek 7.3 millió dollárért, (ez ma körülbelül 90 millió dollárt jelent) amit a nagy világgazdasági válságnak köszönhetően, rövidesen 1 millió dollárért visszavásárolt. Élete végéig - csupán két terhességnyi szünettel - dolgozott, 92 éves korában hunyt el New Yorkban.

Innovációk és érdekességek

  • 1939-ben kidolgozta a vízálló szempillaspirált, amely a New Yorkban megrendezett világkiállításon debütált, egy vízibalett performansz keretében.
  • Helena volt az első, aki felhívta a figyelmet a napozás veszélyeire; az 1940-es években előrukkolt az első önbarnítóval is, melyet Folyékony Napsütés névre keresztelt.
  • 1941-ben a Park Avenuen szeretett volna lakást venni, de az akkori törvények nem tették lehetővé neki, zsidó származása miatt. Mivel lakást nem vehetett, Helena megvette az egész épületet, és így beköltözhetett abba a lakásba, amibe eredetileg szeretett volna.
  • 1957-ben előállt a világ legelső tubusos szempillaspiráljával - azzal a termékkel, amely ma minden nő neszeszerében ott lapul. (Korábban a szempillaspirált egy kis dobozban árulták, amely egy vízzel aktiválható fekete krémet és egy kis kefét tartalmazott.)
  • Függetlenül attól, hogy a világ egyik leggazdagabb nőjeként tarthatjuk számon, bizonyos dolgokban igenis szűkmarkú volt: minden nap csomagolt magának ebédet.

Nyitókép:Getty Images

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.