Mulandó szépségideálok - A modern nő kialakulása

A szépség egyáltalán nem objektív dolog. Rengeteg tényezőtől függ, hogy egy adott helyen vagy földrajzi területen mi számít szépnek.

És mi csak állunk, nézzük azt a képet arról a világszépnek kikiáltott hajdani díváról, és nem értjük, hogy mit ettek rajta az emberek. Pedig csak pár apró részletet, dátumot és eseményt kell megismernünk ahhoz, hogy megértsük, hogy akkor és ott miért épp egy ilyen külső varázsolta el az embereket...

A századforduló - a Belle Époque és az Edward-kor

A korabeli fiatalság szakítani kívánt az állandó nosztalgiával, és ezért egész Európában új stílust teremtettek. A szecesszió újraformálta és virágba borította az épületeket, a használati tárgyakat és a plakátokat. Amíg Toulouse-Lautrec tudósított minket a bordélyházak borgőzös hétköznapjairól, Klimt aranyba borított múzsái kiengedett hajjal, szemérmetlenül kínálták az élet forrását, a szerelmet.

Gustav Klimt: SzüzekForrás: Wikipedia

De a hétköznapi nők között hiába keresnénk olyat, aki megfelel ennek az új, érzéki nőideálnak. A valódi, hús-vér asszonyok nyaktól bokáig szűk ruhákba burkolóztak, derekukat fűzőbe zárták, hosszú hajukat pedig kontyba fogták. Jobb esetben még egy "Votes for Women" táblát is találhattunk a kezükben.

Fontos változás volt még, hogy beköszöntött a némafilmek aranykora. Az egyre népszerűbbé váló filmszínészek - nők és férfiak egyaránt - sötét színeket használtak arcuk kiemelésére, hogy mimikájuk drámaibb legyen a vásznon. Gondoljunk csak Charlie Chaplinre!

Ez hatalmas áttörést jelentett a szépségipar számára, hiszen addig csak a prostituáltak festették magukat.

Theda BaraForrás: Wikipedia

Így a mozirajongók körében fokozatosan növekedő igény nyílt a pirosítók, rúzsok, púderek iránt. De ezeket még csak nagyon óvatosan, nagyon lágyan, csupán természetes szépségük kiemelésére használták a nők.

Nem is nagyon volt lehetőségük flancolásra! A férfiakat beszippantotta a világháború, és a hátországban a nőkre hárult minden feladat. A praktikusság és nyersanyaghiány miatt földet söprő szoknyájuk lerövidült, és cipőjük sarka alacsonyabb lett.

Camille CliffordForrás: Wikipedia

Ironikus módon viszont épp háború révén magasabb fizetéshez és több függetlenséghez jutottak. Az újonnan kapott szabadságot eszük ágában sem volt feladni, mikor elgyötört férjük hazatért a frontról.

Életérzés

Szépségikonok: Camille Clifford, Maude Fealey, Mata Hari, Theda Bara


Ajánlott filmek: Utazás a Holdba (1902), Cleopatra (1917), Titanic (1997)

A '20-as évek - Flapperek és gengszterek

A világháború alapjaiban kérdőjelezte meg a korábbi kor kiüresedett elveit és elavult előítéleteit. Az emberekre erősen hatott az avantgárd stílus és annak ágazatai, a különböző izmusok kiáltványai, új világnézetei.

Clara BowForrás: Wikipedia

A békekötések idejében Amerikában megkezdődött a szesztilalom is, ami nagyon sok gengszternek "adott munkát" és állandó bevételt. És ha már úgyis tilosban jár az, aki szórakozásra vágyik, akkor miért álljon meg az alkoholfogyasztásnál? Így az illegális klubokban feloldódtak a gátlások: együtt dohányzott férfi és nő. Sőt, a droghasználat is felütötte a fejét.

Egy újfajta sziluett látszott kibontakozni, melyben Gabrielle Chanel felszabadító minimalizmusának nagy szerepe volt. Tovább rövidültek a szoknyák, nagy hangsúlyt kaptak a bőr vagy lágy pasztellszínű harisnyák és a cipők.

Megszületett a fiús, melankolikus nőideál, aki eldobta a fűzőt és leszorította melleit, derékvonala a csípőre ereszkedett, és arcát erősen festette.

Louise BrooksForrás: Library Of Congress - Wikipedia

1922-ben felfedezik Tutanhamon sírját, így divatba jön az egyiptomi kultúra stílusa, ezzel együtt a füstös szemfestés is. Az anyagilag fokozatosan függetlenedő nők Helena Rubinstein és Elizabeth Arden szépségszalonjaiba jártak, ahol megtanították őket sminkelni is. A vékonyra formált szemöldök, erős arcpír és csókos ajkak sosem látott önbizalmat adtak a nők új generációjának.

Szépségikonok: Louise Brooks, Josephine Baker, Clara Bow, Gabrielle Chanel

Ajánlott filmek: Metropolis (1927), Speedy (1928), Andalúziai kutya (1929), Coco Chanel (2009), A nagy Gatsby (2013)

 Nyitókép: Wikipedia

    Ezt olvastad már?