Vásárlásmánia - Avagy miért is vettem meg ezt a ruhát?

Valószínűleg a te szekrényedben is bujkál egy kedvenc cipő, vagy egy csinos ruha, amit akkor vettél, amikor sikerült egy nehéz vizsgád, vagy leadtad végre a főnöknek azt a fránya anyagot, amivel egész héten szenvedtél. Boldog és felszabadult voltál, ezért amikor elsétáltál a kirakat előtt, úgy döntöttél, megajándékozod magad - hirtelen felindulásból.

De szinte biztos vagyok benne, hogy van olyan ruhadarabod is, amit egy szürke, esős délutánon láttál meg, és jó ötletnek tűnt megvenni. Mert olcsó volt, és különben is, miért ne? De végül sose vetted fel, mert rossz a mérete, vagy amúgy tökre nem is a te stílusod...

Mindkét esetben úgynevezett "impulzív vásárlási vágynak" tettél eleget.

Mégis, csak az egyik vásárlástól érezzük magunkat elégedettnek!

Az esetek többségében kontrollálni tudjuk a vásárlási kényszerünket, és semmi beteges nincs is bennük. Nem vált ki belőlünk különösebben erős érzelmet, amikor bemegyünk a kisboltba, majd veszünk egy kiló krumplit és három csirkecombot a másnapi ebédhez.

Ez nem tekinthető impulzív vásárlásnak. A kisboltban beszerzett alapanyagokra szükségünk volt, és abszolút bele is fért a büdzsénkbe - ezért logikus lépés volt megvásárolni őket.

Forrás: Getty Images/Eva Katalin Kondoros

Ezzel szemben, az impulzív shoppingolást erőteljes, mély érzelmek váltják ki, és a célja nem egy szükséglet kielégítése, hanem az, hogy örömet és kielégülést érezzünk utólag. Azonban, ha ezt túlzásba visszük, ez a fajta érzelmi önorvosolás bűntudatba és megbánásba is torkollhat.

Hiszen a pillanatnyi öröm után szembesülni kell a fájó következményekkel - például, hogy nincs mivel felvenni a múlt héten vásárolt magassarkút, vagy emiatt nem fogjuk tudni befizetni a villanyszámlát.

Ez a jelenség nem csak az unatkozó plázacicák problémája, akik jó dolgukban aktuális pasijuk bankkártyáját dugdossák mindenhova.Egyes kereskedelmi területeken olyan magas az impulzív vásárlások aránya, hogy cégek teljes marketingstratégiát dolgoznak ki rá!

Az online shoppingolások során az impulzív vásárlások több mint a felét teszik ki a forgalomnak. Ezek a vételek általában hirtelen elhatározásból fakadnak, és a racionalitás helyett a lelkiállapot veheti át az irányítást a döntéshozatalban.

Vásárlás és csapdák

A kényszeres vásárlás kiváltó okai közé tartozik az is, hogy a jó áron megvett termékek javíthatják önértékelésünket. Azonban ez az érzés általában gyorsan elmúlik. Kutatások szerint az emberek fele utólag megbánja, hogy megvásárolt egy leárazott terméket, és inkább visszakérné a pénzét.

Minél hirtelenebb, átgondolatlanabb egy vásárlással kapcsolatos döntés, annál valószínűbb, hogy utólag megbánást fogunk érezni.

Tovább rontja az esélyeinket a helyes döntés meghozatalában, ha rossz érzelmi állapotban szánjuk rá magunkat a vásárlásra.

Ezt igazolja a bevezetőben felhozott példa is: egy sikeres vizsga utáni impulzív vásárlás során beszerzett cipő, könnyen válhat a kedvencünkké, ám ha egy szürke esős délutánon tévedünk be a boltba - egy kis önkép javítás céljából - nagy valószínűséggel olyan cipőt veszünk meg, amit soha nem fogunk hordani.

Persze ez nem azt jelenti, hogy minden cipővásárlást időzítsünk a vizsgák utánra! Továbbra is a jól átgondolt, megtervezett vásárlás a legjobb módja a tökéletes darab megtalálásához.

Forrás: iStockphoto/Baliuk Oleg

Szerencsére az idő is nekünk dolgozik vásárlás közben, mert minél kevesebb időnk van, annál kevésbé vagyunk hajlamosak hirtelen megvenni azt, ami a szemünk elé kerül. Hiszen, amikor két feladat között - például ebédszünetben - sétálunk be egy boltba, gondolataink a következő teendőnkön járnak nézelődés közben, így kevésbé hatnak ránk a fent felsorolt érzelmi impulzusok. Hasonló visszatartó erő az érzelmi vásárlással szemben, ha valakit kontrollként magunkkal viszünk - hiszen ez is egy plusz véleményt jelent, amibe kapaszkodni tudunk, és ami meggátolhatja a kapkodást.

Felismerni és felkészülni

Az impulzív vásárlás megfékezéséhez meg kell keresnünk a probléma gyökerét.

Például olyan helyzeti tényezők is közrejátszhatnak, mint hogy meglátunk egy figyelemfelkeltő "leárazás" plakátot, vagy a rossz idő miatt betérünk egy bevásárlóközpontba.

Lehet ez akár egy gondolati faktor is, mint például a bűntudatunk csillapítása, vagy, hogy megjutalmazzuk magunkat egy sikeres feladat után. Érzelmek is kiválthatják a vásárlási kedvet, ezért néhányunk hajlamos inkább olyankor költeni, ha szomorú, feszült vagy magányos. De vannak olyanok is, akik inkább akkor, ha feldobottnak és vidámnak érzik magukat.

Forrás: iStockphoto/OlgaPink

Ezen kívül, emberi kapcsolati tényezők is közrejátszhatnak: például, amikor azért veszünk meg valamit, hogy jó benyomást tegyünk az eladóra, aki annyit segített a válogatás során.

Végül, és nem utolsó sorban, a vásárlás egy testi igény kielégítésének a helyettesítője is lehet!Például a fogyókúrázók tipikusan veszélyeztetett csoportnak számítanak. Mivel éhségérzetüket nem csillapíthatják, a vásárlásban keresnek kielégülést.

De ugyanez igaz a dohányzásra, vagy a szexre is.

Ha magadra ismertél a fent leírtak során, azt tanácsolom, legközelebb, ha vásárolni készülsz, tedd fel magadnak ezt a pár kérdést:

  • Miért vagyok itt?
  • Hogy érzem magam?
  • Szükségem van erre?
  • Mi lenne, ha várnék vele?
  • Hogyan fogom kifizetni?
  • Mikor fogom felvenni?

Nyitókép: iStockphoto

    Ezt olvastad már?