Én ellenállok a csokinak, csak a neurotranszmittereim nem!

A téli időszakban valahogy minden nehézkesebb, még sötétben kelünk fel, és már sötétben megyünk haza. Több ruhát kell reggel felvenni és este lehámozni. Sápadtabb és fáradtabb énünk néz vissza a tükörből - plusz sminkért kiáltva. Sokszor napokig nincs lehetőségünk kimozdulni, ezért életünk monotonabbnak tűnik.

Nehezebb egyszerűen, de mégis változatosan táplálkozni, friss forrásból bevinni a megfelelő tápanyagokat. Sokkal több leleményességre van szükségünk a konyhában! Jobban kívánjuk a szénhidrátokat és zsírokat, mint a salátát, emiatt hajlamosabbak vagyunk a plusz kilók begyűjtésére is.

Valójában mi az oka, hogy ilyenkor jobban kívánjuk a magas energiatartalmú ételeket?

A napfény hiánya egy fontos neurotranszmitterünk (idegi jelátviteli molekula), a szerotonin eséséhez is vezet, mely az endorfinnal együtt az úgynevezett boldogsághormonunk.

Forrás: Getty Images/BraunS

Ennek a hormonnak a hiánya miatt sokkal lehangoltabbak lehetünk, akad olyan ember is, aki téli depresszióba zuhan. Ezért ha kisüt a nap, bátran sütkérezz akár az ablak előtt, jót fog tenni a hangulatodnak!

Az evés köztudottan örömforrás, azon belül pedig a szénhidrátok, édességek okoznak azonnali és gyors kielégülést. Ehhez adódik hozzá, hogy egymást váltják az ünnepek és az ahhoz kapcsolódó tradicionális finomságok, - tehát mindig van ok az evésre... Extra érzelmi adalék, hogy ilyenkor összegyűlik a család, külön nekünk főz anya és a nagymama, velünk együtt az ízlelőbimbóink is kényeztetve vannak.

A hideg időszakban ősi, primitív ösztön, hogy tartalékot képezzünk, felkészüljünk a legrosszabbra - ha kifogynak az éléstárak, csak az marad, amit a bőrünk alá és zsigereink köré raktároztunk.

Hideg időben testünk hőmérsékletének szinten tartásához, adott esetben felmelegítéséhez, és melegen tartásához nagyobb kalóriamennyiség szükséges. Ha engedsz ennek a sok elemi ösztönnek és a csábításnak, túl nagy bajt nem okozhatsz. Az esetleg felrakódó apró téli zsírpárnákat tavasszal, immár nagyobb energiaszinttel és életkedvvel könnyebben leadod, mint gondolnád!

Forrás: iStockphoto/Li Zhongfei

Persze érdemes mértéket tartanod, mindennél szabj határt, mennyit fogyaszthatsz! Illetve ha te főzöl, ételeid összetevőinek kiválasztásánál mindig van egy-egy egészségesebb alternatíva.

Akkor végülis most mit is egyél?

Próbálj elsősorban teljes értékű, természetes, friss és lehetőleg szezonális élelmiszereket fogyasztani!

Tudom: sokat beszélnek róla, de valójában mik azok a teljes értékű élelmiszerek? Leegyszerűsítve az értékes tápanyagokkal még rendelkező, minél kevésbé feldolgozott, adalékanyagoktól mentes élelmiszerek, alapanyagok.

 Milyen élelmiszereket sorolhatunk ide?

  • friss zöldség és gyümölcs
  • teljes kiőrlésű gabonák
  • lehetőleg megbízható termelőtől származó tejtermékek
  • házi tenyésztésből származó húsok (mint például a "kapirgáló csirke")
  • friss tengeri és édesvízi halak
  • háztáji tojás
  • olajos magvak
  • természetes édesítők
  • olajok stb.

Mi az, ami nem fér bele ebbe a táplálkozásba?

A finomított gabonák, a finomított cukor, a klasszikus gyorséttermi ételek, a "száz évig jó" konzervek, a felvágottak és bolti vajkrémek többsége. Alapvetően egy egészséges, kiegyensúlyozott életmód mellett kell elkötelezni magunkat!

Forrás: Getty Images/Skynesher

Visszatérve tehát a "Mit együnk télen?" kérdésre, felsorolom a téli slágereket:

  • sütőtök
  • cékla
  • káposztafélék
  • hagyma
  • fokhagyma
  • pasztinák
  • zeller
  • csicsóka
  • édesburgonya
  • birsalma
  • diófélék

Utóbbiakat lehetőleg frissen törve, vagy egészben vásárolva fogyasszuk, a feldolgozás, ízesítés sok tápanyagukat teszi tönkre. Gazdagok omega-3 zsírsavban, továbbá fehérjét, vitaminokat és antioxidánsokat is tartalmaznak.

Lássunk példaként egy ideális napi étkezést!

  • Reggeli: főtt zabkása áfonyával és egy kevés fahéjjal
  • Ebéd: tyúkhúsleves sok zöldséggel, teljes kiőrlésű tésztabetéttel, hagymafélékkel
  • Vacsora: roston sült hal párolt pasztinákkal, zellerrel és céklával
  • Köztes étkezésekhez, mint tízórai és uzsonna: diófélék, alma, sajtok, gyömbértea

Fontos kiemelni, hogy az egészséges élethez nélkülözhetetlen a sport, ami helyrebillentheti a boldogsághormon-hiányt is! A téli sportokon kívül gyalogolhatsz a friss levegőn, és az edzőtermet is bátran látogathatod, hetente legalább 2-3 alkalommal!

Töllössy Judit

Nyitókép: iStockphoto

    Ezt olvastad már?