Léböjt kúra - a pszichológus szemével

A tavaszi fáradtság olyan, mint amikor egy stresszes időszak után végre leereszthetünk. Mint amikor a célba érés után végre megengedheted magadnak, hogy érezd a fáradtságot, mert nem kell tovább kitartani, túlélni.

Amikor a télen megtapasztalt hiányok után végre újra kiélvezhetjük a napsütést, a meleget és a színeket, akkor valami megmozdul bennünk. Hirtelen megérezhetjük, hogy élünk! És faramuci módon pont a "hiány" segíthet ezt az érzést tovább fokozni! És itt jön a képbe a léböjt kúra. De most nem a fizikai, hanem a pszichológiai előnyeit fogom nektek bemutatni.

Egyrészt, eleve könnyebb lesz végigcsinálni, ha nem csak a testi szenvedésre koncentrálsz. Mert meglepő módon a léböjt kúra nemcsak a testnek jó, hanem tanulságos önismereti folyamat is. Ám vitathatatlan tény, hogy a léböjt felérhet egy önkínzással, ha csak a testi hiányra fókuszálsz.

Forrás: Shutterstock

Ezért fontos már az elején tudatosítani, hogy egy ilyen kúrát kétféleképpen csinálhatsz végig:

  • vagy a testi szükségleteid kelepcéjében vergődsz
  • vagy önmagadat meghaladva megpróbálsz a lelki szükségleteid felé fordulni

De mi köze egy diétának a lelki szükségletekhez?

Az evés már rég nem a táplálék beviteléről szól! Hiszen jóval többet veszünk magunkhoz, mint amennyire a szervezetünknek valójában szüksége lenne. Az ételhez alapvetően már rég nem a fő funkciója miatt ragaszkodunk, hanem ízfüggők vagyunk. Tehát örömforrásként használjuk. Észre sem vesszük, hogy a szürke hétköznapokon csak és kizárólag a hedonizmus hamis kellékei - mint például a finom ételek vagy az alkohol - nyújtanak feltöltődést.

Belegondoltál már, hogy telne el egy napod, ha megfosztanád magad az ételek ízétől? És milyen más örömforrást találhatnál helyette?

A léböjt kúra során rálelhetsz ezekre a válaszokra. Ugyanis ez rákényszerít, hogy észrevedd az élet és a természet kínálta örömöket. Ezáltal megtanít nemcsak kibírni, hanem megélni a dolgokat. Hiszen a fél életünket várakozással és vágyakozással töltjük - sajnos: csak a célra koncentrálunk, amit vagy elérünk, vagy nem. Pedig sehol sincs megírva, hogy a célhoz vezető utat ne lehetne élvezni!

Pár nap ízhiány segít majd észrevenni, hogy a sötét téli napok után a napfény és a meleg levegő mennyire jól tud esni. Tehát nincs is jobb időzítés, mint az ébredező tavasz első heteiben gyakorolni a tudatos jelenlétet - azt, amikor megpróbálsz minden mást kizárni, és csak a jelen pillanatot megélni.

A rohanó hétköznapok ellenére is állj meg egy pillanatra, és tested minden érzékszervét próbáld aktivizálni! Gyönyörködj, és érezz! Vegyél egy mély levegőt, és érezd, hogy élsz! Mikor álltál meg utoljára, hogy csak úgy élvezd a pillanatot? Vagy átélj egy helyzetet, esetleg csak elmerülj a természet szépségében és nyugalmában?

Sőt, tovább is mehetsz: ébreszd fel magadban az elégedettség és a hála érzetét azzal, hogy a hétköznapok problémái és hiányai helyett végiggondolod és értékeled azt, amid abban a pillanatban már megvan. Vagy azt, amit addig a pillanatig átélhettél! Meg fogsz lepődni, milyen gazdag vagy!

Benes Andrea

pszichológus

Forrás: Shutterstock
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?