Ha nem állsz meg magadtól, az élet fog megállítani!

Napjaink népbetegsége a kiégés. Míg korábban alig-alig hallottunk róla - és csak bizonyos szakmákban, egy bizonyos életkor után ütötte fel a fejét -, most gyakorlatilag bárkit bármikor érinthet. Igen, már huszonévesen is.

Ennek az oka - többek között - a felgyorsult világ, a multitasking és az állandó (online) elérhetőség, jelenlét. Tudjuk, halljuk, tapasztaljuk, milyen veszélyeket rejt mindez, mégis toljuk a hihetetlen tempót - egészen addig, amíg ki nem dőlünk.

Azt hisszük, hogy nem lehet megállni - míg az élet rá nem kényszerít, hogy ne csináljuk tovább (sokszor betegség vagy baleset formájában). Egy kutatás szerint a felnőttek 80%-a (!) tapasztalta már a kiégés tüneteit, rövidebb vagy hosszabb ideig.

Hogy kezdődik, és kiket veszélyeztet?

Sokan nem tudják, de a kiégés gyakran úgy kezdődik, hogy nagyon is szereted, amit csinálsz, ezért túlhajtod magad. Nem tartod be a munka-magánélet egyensúlyát, a határokat, és a munka lassan teljesen eluralja az életedet.

Jó tanács azoknak, akik szeretik a munkájukat: ne vidd túlzásba! Akkor sem, ha nagyon élvezed, amit csinálsz. Állíts fel határokat! Az élet nem kizárólag munkából áll, sok más fontos dolog van még.

Aki nem szereti a munkáját, azért veszélyeztetett, mert rosszul érzi magát. Hiszen olyan helyen van, ami nem neki való. Folyamatosan küzd az inkompetencia érzésével (mert amit nem szeretünk, abban általában nem is vagyunk jók). Csökken az önbizalma, nincsenek céljai - ez is könnyen vezethet kiégéshez.

Kezdj el gyanakodni, hogy burn out szindrómád van, ha:

  • Kimaradozol a munkából, vagy szíved szerint sokszor megtennéd.
  • Egyre többet gondolsz a munkahelyed elhagyására.
  • Csökken a munkateljesítményed.
  • Nincs motivációd, drasztikusan romlik a kreativitásod.
  • Üresnek, tompának érzed magad.
  • Rendszeresen elkésel munkából.
  • Egyre gyakoribb benned a "mindenki hagyjon békén" érzés.
  • Nincs kedved a kollégákkal beszélgetni/ebédelni.
  • Hosszabb szabadság után (is) rossz érzéssel mész be dolgozni.
  • Folyamatosan fáradtnak, kimerültnek érzed magad.
  • Egyre több benned a negatív érzelem (cinikus, rosszindulatú, támadó, gonosz
    megjegyzések/gondolatok).
  • Egészségügyi problémáid vannak.
  • Úgy érzed, nincs értelme a munkádnak, feleslegesen dolgozol.
  • Képtelen vagy kikapcsolni, a szabadidődben is a munkán stresszelsz.
  • Alvászavarod van.
Forrás: Shutterstock

Mit tehetsz a megelőzés érdekében?

  1. Állíts fel határokat! (Például este nyolc után/hétvégén nincs céges telefon/e-mail.)
  2. Találd meg a munka-magánélet egyensúlyát, és tartsd is fenn! (Mondjuk, heti 2-3 fix esti program, ami miatt tutira nem tudsz bent maradni túlórázni.)
  3. Határozd meg a céljaidat, ugyanakkor gondold is át: ezek valóban a te saját céljaid?
  4. Aludj eleget!
  5. Mozogj rendszeresen!
  6. Ne az evésen spórolj időt!
  7. Tarts pihenőket!
  8. Ne túlórázz(vagy legalább tarts mértéket)!
  9. Válts környezetet: utazz el, kirándulj!

Mit tehetsz, ha már úton vagy a kiégés felé?

Azonnal csinálj valami mást! Menj ki, sétálj, sportolj, vonulj el! Esetleg vegyél ki egy (lehetőleg hosszabb) szabadságot! A lényeg, hogy változtass valamin! Alkalmazd a megelőzésről szóló tanácsokat! Foglalkozz a pszichés immunrendszereddel - növeld az önbizalmadat! Ne rágódj a múlton, a jövő miatt se aggódj: inkább éld meg a pillanatot! Ami pedig a legfontosabb: kérj segítséget! Ha a folyamat elején tartasz, akkor barátok is segíthetnek, ha viszont már nagyon benne vagy, inkább fordulj szakemberhez (coach, pszichológus)!

Én is átéltem már a kiégést és tapasztalatból mondom: ha benne vagy, azonnal kezdj foglalkozni vele, mert magától nem lesz jobb, csak rosszabb. A munka fontos dolog, hiszen része az önkifejezésünknek - de nincs az a munkahely, ami megéri, hogy feláldozd az egészségedet/párkapcsolatodat/családodat.

Mert minden munkában pótolhatóak vagyunk, de azoknak az embereknek az életében, akik szeretnek, senki más nem pótolhat minket...

Fehérvári-Varga Judit

Forrás: Mudra László
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?